Dag 21 23032022 Lost Dutchman State Park – Catalina State Park (Tucson)

23 maart 2022 - Catalina State Park, Verenigde Staten

Vandaag vervolgen we onze trip verder zuidwaarts richting Tucson.  Vanochtend waaide het nog best flink in Phoenix zodat ons ontbijtje in de camper hebben genuttigd om te voorkomen dat we steeds achter onze ontbijtspullen aan moesten vangen. We hebben de afgelopen dagen echt genoten op Lost Dutchman en we moeten zeggen dat tot op heden dit een van de mooiere state parks is waar je mooie wandelingen zodat met de auto of camper op pad te hoeven.

We hadden in de ochtend nog op de planning staan om naar de Casa Grande Ruins National Monument te gaan kijken. Dit hebben we ook gedaan. Met een mooie film over de ontstaansgeschiedenis en nog een ruïne buiten genaamd Casa Grande. Enkele duizenden jaren voor Christus leefden hier het prehistorisch volk de Hohokam. Ondanks het warme klimaat in de desert vonden zij toch een weg om hier te leven en hebben een kanalenstelsel aangelegd van ongeveer 1600 kilometer, waarmee de irrigatie van hun land verzorgden. Na ongeveer 1450 verlieten de Hohokam de omgeving vermoedelijk vanwege de uitputting van de  waterbronnen, maar de exacte reden is tot op de dag van vandaag onduidelijk.

Na een korte tussenstop bij de Starbucks hebben we daar Biosphere 2 bezocht. Het is een grote constructie met een gesloten ecologisch systeem. Het werd gebruikt om te kijken of mensen konden leven in een gesloten omgeving, en ook voor wetenschappelijke experimenten.  Er zijn 2 missies geweest  en bij de eerste missie bleek het zuurstofniveau te veel te zakken. De tweede missie zou 10 maanden duren maar werd ook na 6 maanden afgebroken omdat er ook onenigheid was tussen de bewoners en problemen met de luchtkwaliteit. Het is even leuk om te kijken in een gesloten ecologisch systeem waar in mini varianten de desert, oceaan, en regenwoud worden nagebootst, inclusief planten en dieren.. Haha wij denken alleen dat er geen gevaarlijke dieren zoals slangen er hebben gezeten.   Op dit moment wordt het gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek door de Universiteit van Arizona.

Het laatste tripje voor vandaag was naar de camping, maar niet voordat we verkeerd zijn gereden en bij Catalina regional park uitkwamen. Haha daar was geen camping. Wel zijn we daardoor door zo’n echte 55+ community gereden inclusief golfbaan en 45 km autootjes op de weg.   Voor vandaag staan we op de overflow camping van Catalina. Dit is zeker geen straf. De Campers staan wel dicht op elkaar maar we hebben leuke buren uit de buurt van Milwaukee. Na een heerlijke avondmaaltijd (Orange Chicken met gebakken rijst) zijn we gaan douchen. We hebben tot op heden niet eerder zo’n mooi douchegebouw gezien met grote douches inclusief bankje. Ook de WC en afwasbakken zien er spik en span uit. Daar kunnen ze in Nederland nog een voorbeeld aan nemen. Vanavond gaat het wel afkoelen, maar dat is ook lekker slapen !

Komende dagen gaat de temperatuur flink stijgen en wordt het ruim boven de 30 graden. We gaan daarom het programma beetje omgooien zodat we zaterdag wanneer het hier erg warm wordt lekker aan het zwembad kunnen liggen J..

Overnachting:            Catalina State Park, Ringtale campground, plaats 17

Weer:                         ochtend 13 gr, middag 23 gr

Gereden:                    222 km

1. Heidi:
    24 maart 2022
    Hiya, leuk om jullie berichtjes te lezen (‘s ochtends in de trein 🚂 naar werk 😉) een aantal plekken herken ik van onze 🇺🇸 reis. Joost is momenteel ook in de US voor werk maar in New York area, dus stukkie bij jullie vandaan 😅. Vergeet niet een slurpee te halen bij de 7eleven! Oh en de panda 🐼 express had je al ontdekt, mjammm. Veel plezier nog op jullie reis 🚐
  2. Sander van der wolf:
    24 maart 2022
    He angeliek, we missen je hoor in al die excels! Veel plezier daar, ziet er leuk uit.
  3. Ingrid:
    24 maart 2022
    Wat een leuke verslagen en foto’s!!!
    Heb er een paar achter elkaar gelezen hier heerlijk in de zon. ☀️💪🏼 Nog geen 30 graden zoals straks bij jullie maar uit de wind kun je best in de 👙🤣
    De lost Dutchman hebben jullie zeker nog niet gevonden, die hebben jullie namelijk even voor een half jaar in Nederland gelaten. 🤭