Dag 25 27032022 Tucson - Chiricahua National Monument

27 maart 2022 - Chiricahua National Monument, Verenigde Staten

Vanochtend werden we met warm weer wakker en we hebben niet zo best geslapen. Wel tot 4 uur, maar toen begonnen in Tucson de treinen te rijden met toeters om vermoedelijk te waarschuwen omdat het nog donker is.  Er zijn hier nog spoorwegovergangen die niet bewaakt zijn met slagbomen.  Ook het verkeer op de Interstate 10 komt dan al op gang en de camping zit nu eenmaal dicht bij de interstate.  Zodoende waren we vanochtend weer vroege vogels en waren we om 06.30 uur op.

Na de normale ochtendbezigheden van de ochtend zijn we rustig op pad gegaan. Op de camping konden we nog Gas bijvullen (stond na 3 weken op 50% dus dat valt reuze mee), dus we zijn voor komende weken weer onder de pannen zullen we maar zeggen.

De eerste stop voor vandaag ging naar Missing San Xavier del Bac. Dit is een oude missionarissen post opgericht door de Spanjaarden ergens in de 17e eeuw.  We hebben een kort kijkje genomen en zijn daarna op weg gegaan naar onze camping voor de komende 2 nachten in Chiricahua National Monument. Maar niet voordat we onderweg weer de melding kregen dat de tankdop er niet goed op zat. Dat stomme ding trilt gewoon los als je over slechte wegen rijdt. Afijn, onderweg nog maar weer gestopt, de tank dop aangedraaid en voorzien van Ducktape. Dan weten we zeker dat we vandaag geen meldingen meer op het Dashboard krijgen over de tankdop. Je krijgt er bijna pukkeltjes van….

Chiricahua National Momument (Chear i cow ah) staat bekend om zijn duizenden rotspilaren, maar het ligt wel uit de richting van de gebruikelijke toeristische routes.  Vanaf de interstate 10 is het zo’n 65 kilometer het binnenland in richting Mexico. Geen wonder dat je hier niet zoveel auto’s tegen komt. Het National Monument is enkel ook bereikbaar voor campers en trailers van maximaal 24 feet.  Hoe je de naam van het National Momument uitspreekt kwamen we achter nadat de alleraardigste camphost ons wegwijs maakte en ook uitleg gaf over het gebied en de mooie wandelingen. Hij nam zijn taak als Host serieus en leuk om zo ook iets meer te weten te komen.

Voor dit gebied is het nu hoogseizoen en ons  ons aangeraden om vroeg op pad te gaan. Ook de camping is met 26 plekken vol. Het is een erg mooie camping midden tussen de bomen.  Tot half mei is dit gebied qua temperatuur nog wel te bezoeken (zitten ook op 1600 meter hoogte). Daarna wordt het te warm en begint even later ook het monsoon seizoen. Het is bijna niet voor te stellen dat alle beekjes die nu droog staan dan vol met water zitten.

Nog een leuke anekdote is dat dit park en de trails in de jaren 1933-1941 is aangelegd door het Civilian Conservation Corps. Dit was een groep personen die na de grote Depressie in Amerika op allerlei plekken voor de Nationale Park Service trails en campgrounds aanlegde. Echter het ontstaan van deze rotspilaren is 27 miljoen jaren geleden gebeurt met een eruptie van een vulkaan, waarna het weer ervoor zorgt dat de zachtere gesteente tussen deze pilaren werd uitgewassen.   Het is een national Monument geworden in 1934. 84 procent is nog steeds wildernis.

Vanmiddag hebben we nog een korte trip gemaakt vanaf de camping en daarna de bbq aangestoken. We gaan er vandaag op tijd in, want de fles wijn is meester gemaakt. Een heerlijke chardonnay kendall Jackson avant. Niet op hout gelegen maar op stalen vaten, waardoor deze was frisser van smaak is. In Nederland is deze helaas niet meer te verkrijgen . Dus nu extra genieten !

Morgen gaan we vroeg naar boven rijden (2100 meter) om daar tussen de rotspilaren te gaan wandelen.

Overnachting:     Bonita Campground, Chiricahua NM, Plek 18 (mooie plek)

Weer:                    Ochtend 20 graden, middag 26-27 graden en vannacht koud !!

Km gereden:        162 km (haha ergens is er iets niet goed gegaan want  het is in werkelijkheid ongeveer 200 km)

1. Nicole:
    29 maart 2022