Dag 80 21052022 Durango en Stoomtrein

21 mei 2022 - Durango, Colorado, Verenigde Staten

We hebben redelijk geslapen ondanks dat onze buurman het nodig vond om rond 12 uur nog op de camping aan te komen… De wekker ging al vroeg omdat we vandaag met de Stoomtrein van Durango naar Silverton gaan. Haha we hebben gereserveerde plekken in de Silver Vista. Dit is een open wagen, maar het weer werkt vandaag helaas niet echt mee.   Het is sowieso druk in de trein en zijn blij dat we plekken als in Nederland hadden gereserveerd. De coupe zat helemaal vol.

Onze coupe Steward Sean was erg leuk en vertelde veel over de omgeving en de trein. Stipt 9.00 vertrok te trein en als snel kwamen we langs onze camping om daarna via de Narrow Gorge naar Silverton te treinen. De trein gaat niet erg snel, maar dat hoeft ook niet want het uitzicht is erg mooi. Ondanks de bewolking konden we onderweg toch mooie fotos maken.

Omdat het wel koud was, waren er dekentje aan boord en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Ook de non alcoholische dranken waren bij de prijs inbegrepen, dus de hot Chocomel vond gretig aftrek!.  Aangekomen in Silverton was het behoorlijk veel kouder dan in Durango en de temperatuur rond het vriespunt. Haha hier viel ook geen regen maar sneeuw! Na een lekkere lunch in de Golden Block Brewery (lekkere pizza !) hebben we nog even kort door Silverton gelopen om daarna met de trein weer terug te gaan naar Durango. Brrrrr het was erg koud en het eerste stuk in de trein hebben we onder het dekentje doorgebracht.  Je merkt dat als je weer richting Durango komt de temperatuur stijgt (ligt ook beduidend lager !!). Ondanks de kou hebben we een prachtige treinreis gehad en veel gelachen om onze coupe steward, die zijn best deed om het iedereen naar zijn zin te maken en met leuke anekdote kwam. Erg zijn uiteraard mensen die hun telefoon verliezen onderweg omdat de coupe nogal schommelt onderweg. Hij wist ons te vertellen dat er een klein wagonnetje achter de trein rijdt, die ze kunnen bellen als ze onderweg iets verliezen. Ze proberen danook de verloren voorwerpen op te sporen en dat lukt !

Nog leuk is dat de film Butch Cassidy en Sundance Kid hier is opgenomen en dat de originele stoomtrein van de film ook rijdt. De scene in de film dat Robert Redford op de trein springt, is niet uitgevoerd door Robert Redford zelf maar door een brakeman uit de trein zelf. Het is ook leuk om te zien dat ook de mensen van de trein in originele kledij inclusief bijbehorende petten en hoedjes.

Terug in Durango wilden we gaan uit eten, maar helaas was een stroom paal omver gereden en dus was er geen stroom en de restaurants dicht of degene die open waren, waren erg druk. We zijn weer met de trolley terug gegaan naar de camping en hebben daar zelf wat hapjes met zalm gemaakt en een biertje gedronken.

Morgen gaan we richting Mesa Verde en beloofd het weer beter weer te worden. We zijn hardstikke verwend deze vakantie en het aantal bewolkte of koude dagen staat na 80 dagen op 3 of 4 dagen. Dus we klagen zeker niet. We zijn inmiddels ook zo ver dat we weten dat dit een betere periode is om te reizen dan in de zomer vakantie. Alles staat in bloei, er zijn nog geen fire bans (dus je kan nog van hartelust voortje stoken), het weer is goed (soms wat harde wind) en het is bovenal niet zo druk, zodat je eigenlijk overal nog met de camper kan parkeren !

Overnachting: United Campground, plek 73, water en elektra.

Weer:    Durango 17-18 graden, Silverton 0 graden

Km gereden:  geen !

1. Willem en Clasien:
    22 mei 2022
    Wat gaaf zeg die stoomtrein. Heerlijke beleving.