Dag 33 04042022 Petrified Forest National Park

4 april 2022 - Holbrook, Arizona, Verenigde Staten

Ondanks het tijdverschil van een uur met New Mexico zijn we niet eerder uit ons bed gekomen. Het was heerlijk warm onder de dekens terwijl het buiten zo'n 7 graden was.
Gelukkig hebben we vandaag ook de tijd omdat Petrified Forest redelijk dicht bij Holbrook ligt waar we overnachten op de KOA Camping. Om maar eens over deze KOA te beginnen. Het is niet meer dan een gravelplaat maar wel lekker rustig (de treinen rijden hier op enige afstand en de snelweg valt ook wel mee-:)). In het ene douche gebouw liggen de tegels half van de muur af en zijn er geen sloten op de deur. Het andere toiletgebouw is op slot. Deze zijn ze aan het renoveren. Kortom van alle KOA's die we gezien hebben is deze toch wel ver uit de minste! Wel jammer want met een beetje inzicht en inzet is er best wel wat van te maken! We hebben de afgelopen 2 weken regelmatig gebruik gemaakt van een KOA campground (Tucson, Alamagordo (White Sands), Alberquerque, Holbrook (Petrified Forest). Deze meeste zijn prima als uitvalsbasis te gebruiken. Ook omdat er in deze gebieden (behalve Tucson) er vrij weinig andere campings of State Parks in de buurt zijn. Er zijn soms wel RV parken maar dan voor 55+ of sommige wil je echt je geld niet aan uit geven....(smering/rotzooi). Voor morgen staat er nog een KOA op de planning in Flagstaff omdat ook daar nog vele campings dicht zijn. Daarna zijn we er voor een maandje of wat wel mee klaar :-) en gaan we lekker weer de State Parks en National Park campings in. Fikkie steken hebben we de afgelopen periode wel gemist!

Het plaatsje Holbrook is, man oh man, wat een rotzooi en vele lege gebouwen. Dat zie je trouwens ook terug in de omgeving. Je ziet in het landschap best zo nu en dan een kleine woning of camper staan en het is geen rijke omgeving, maar je erf/tuin een beetje bijhouden kan je ook doen als je minder bedeeld bent. Oef de omgeving is een beetje saai en dus maar snel naar Petrified Forest National Park.

Stipt om 08.30 uur zaten we weer met onze witte brandweerauto op de weg en na een half uurtje kwamen we bij PFNP (ik ga even afkorten...) Het is heerlijk rustig en we zijn gestart om de Painted Desert te bezoeken. We hebben een wandelingetje gemaakt over de Rim Trail en genoten van het mooie uitzicht. Vandaag zijn we net echte toeristen. Nagenoeg elk viewpoint wordt bezocht. We zien en HOREN vandaag ook weer chinezen en/of japanners. Die hebben we niet gemist tijdens Corona. Maar ze zijn er weer. Gelukkig hier nog niet in grote getale.

C58678F6-8271-48F4-B07C-A6BE5745985D2E7317F3-4005-4788-B9A3-719518DEC691EFC3FE2C-C4E8-428F-B592-D1A5D55F31C1

Uiteraard hebben we ook bij het viewpoint gestopt waar de oorspronkelijke route 66 langs kwam en fotootje gemaakt bij de oude auto die er stond.

E5F594E9-DBCB-4FFD-9FF9-6EE265E39C45

De volgende tussenstop was bij Petroglyphen en bij restanten van een oud dorpje. Gelukkig hebben we nu wat petroglyphen gezien dus dat kan van de bucketlist af ;-)... . Kan je ze vinden op de foto??

1B6D64B0-6903-4594-BAFB-C87314447BC0

Omdat het zoetjes aan toch wel iets drukker werd zijn we naar Blue Mesa gereden om daar een trail te wandelen tussen de Blue Mesa. En gelukkig was er voor onze camper nog een plekje vrij. Marco vraagt zich wel ondertussen af waarom dit park Petrified Forest heet (versteend hout), terwijl hij tot nu toe alleen maar gekleurde bergen, oude auto of petrogplyhen heeft gezien.
Nou tijdens de Blue Mesa trail zie je ook in het dal het versteende hout liggen. Het is onwerkelijk om te zien dat je denk dat er hout ligt maar als je het aanraakt van steen blijft te zijn.  Het hout heeft er wel zo'n 270 miljoen jaar over gedaan.... Haha... Het is werkelijk een schitterende wandeling.

78B0A43F-4871-41A5-B821-04899D0B9DD873D4DFF0-2C2B-44FD-A6B4-C3966AF815E319730C52-BCCE-4C49-A727-8B6BCD35FD65B6245682-3018-42E2-A576-89A45B9572018A79D1FC-8D3D-4AA1-B3A0-F4D025A430A71C4D71D5-FDF8-4858-B0E9-04F3028E7CED

Daarna hebben we nog wat uitzichtpunten bezocht en als laatste het Visitor Center en daar nog een wandeling gemaakt door het Petrified Forest. Echt mooi om te zien. Ook de kleuren zijn er mooi.

0975A02D-4281-4BB5-A931-108F6B8587BC2AD2CAA0-0523-4673-B1AA-C0933FF416232325373E-B92B-4F10-8B2A-E413262016B6

Daarna rustig terug gereden naar de camping, waar we nu proberen de foto's van de fotocamera te uploaden, maar dat gaat zooooooo langzaam dat we vermoedelijk op de volgende camping met Wifi hier nog meer bezig zijn.  We hebben geduld zullen we maar zeggen.

Ook onze folderverzameling groeit gestaag. Van elk park (National en State) verzamelen we de folders en routebeschrijving. Mijn vader vind het heerlijk om deze door te neuzen. We zullen binnenkort eens kijken of we er als een aantal richting Nederland kunnen sturen! Ook de moeder van Marco en mijn ouders volgen onze reis intensief. Het reisprogramma wordt doorgelezen en dan is het ook leuk als je een telefoontje pleegt dat zij ons kunnen vertellen wat we hebben gedaan! Haha voor morgen gaat dit niet lukken omdat we een dagje nu extra hebben nu we Bluewater State Park hebben overgeslagen.

We gaan morgen richting Flagstaff en als het een beetje mee zit met de wind gaan we Sunset Crater National Monument en Wuptaki National Monument bezoeken.  De meteo dienst geeft voor morgen waarschuwingen af voor hard wind. Dus we kijken wel. Tis nu nog heerlijk weer hier met weinig wind vandaag. Volgende week wordt het hier een stuk kouder zien we.

Overnachting:   Koa Campground Holbrook.
Weer:                 7 graden ochtend, 22 graden middag.
Km gereden:     126 km inclusief de scenic drive in Petrified Forest National Park.