Dag 29 31032022 White Sands National Park

31 maart 2022 - Alamogordo, New Mexico, Verenigde Staten

Wat een mooie dag hebben we gehad, maar daarover later meer. We zijn deze ochtend vroeg begonnen en welgeteld om 03.30 uur kwam de eerste trein langs met de harde toeter. We dachten allebei van ojee, nu wordt het lastig slapen. een half uurtje later kwam de volgende trein…. Maar toen….. toen hield het ineens op en hebben we nog tot ongeveer 07.30 uur lekker liggen soezen.  Angeliek vond dat het tijd was om op te staan !

Na een rustig ontbijtje even met mijn ouders gebeld. Want die hadden op onze Reisblog gezet dat ze ook in White Sands waren geweest…. Haha bleek dat ze in Great Sand dunes waren geweest. Zo ongeveer 7 uur rijden hier vandaan. Daarna nog even naar onze favoriete winkel de Albertsons gegaan. Bij de Albertsons hebben ze verse sushi en aangezien we vanavond in White Sands NP zullen zijn hebben we maar besloten dat we een sushi diner gaan houden. Ook nog even een wasje gedraaid. Dat hoort er ook bij zullen we maar zeggen…

Tegen 13.00 zijn we naar White Sands NP gereden. Ik had gisteren beloofd iets te vertellen over de park. De duinen in dit gebied bestaan niet uit zand maar uit Gypsum (gipskristallen). Het is het grootste gypsum veld ter wereld en is 280 miljoen jaar geleden ontstaan. Het ligt in het Tularosa Basin en omdat dit het laagste punt is, kon het gypsum wat in regen en smeltwater was opgelost op deze plek blijven liggen. De hete zon en harde wind zorgt ervoor dat het water verdampt. Uiteindelijk omstaat er dan pure Gypsum.  Je heb wel echt een zonnebril nodig. Je wordt verblind door het witte gypsum. Het grappige is ook dat je het 2e deel van de Scenic Drive over het gypsum rijdt.

Nadat we eerst een korte boardwalk hadden gedaan, hebben we een stukje van de Alkali trail gelopen en zijn gestopt ergens op een hoge duin en hebben lekker zitten te genieten van de omgeving. Oja uiteraard zijn we ook met het sleetje de duin afgegaan. Je kon vanaf de KOA camping een gratis slee meenemen, als je hem maar terugbracht ! Daarna hebben we ons sushi diner gegeten om vervolgens om 18.00 een sunset walk te doen met de Ranger. Dit was erg leuk en wauw wat is het uitzicht mooi als je zon onder gaat.  Om 19.15 hebben we nadat de Ranger Hike was afgelopen nog gekeken naar de ondergaande zon om vervolgens daarna met een zeer voldaan gevoel terug naar de camping te gaan.  Wij vonden het een fantastisch park en zeker de moeite waard om te bezoeken.

Oja er zijn dit jaar weinig chinezen maar inmiddels zijn wel de Indiërs gearriveerd. Die banjeren overal doorheen, ook waar het niet mag en waar de ranger ook duidelijk aangaf dat dit niet mag vanwege de fragiele grond op sommige plekken in White Sands. Je hebt overal mensen voor zullen we maar zeggen…