Dag 25 20230917 Custer SP - Badlands NP

17 september 2023 - Badlands National Park, Verenigde Staten

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan en we wilden eigenlijk buiten eten. Maar ja we waren toch iets te vroeg wakker dat we in de camper hebben ontbeten. Daarna naar de dumpstation om te lozen en vers water aan te vullen.

Met Angeliek aan het stuur hebben we via de oostelijke uitgang Custer State Park verlaten. Onderweg kwamen een 4-tal reetjes ons nog wel ff uitzwaaien. Bij de kruising met Highway 79 ook nog ff de camper volgetankt. Kortom weer helemaal gereed voor Badlands NP!

Voordat we naar Badlands rijden heeft Angeliek nog een bezoekje ingepland naar de South Dakota Air en Space museum gesitueerd vlak voor de ingang van Ellsworth AFB nabij Rapid City. Hier waren we tegen kwart voor 11. Helaas is het museum vanwege renovatie gesloten maar de buitententoonstelling is wel gratis te bezichtigen. De B1-B bommenwerper met verstelbare vleugels maakte wel indruk evenals de B-52 bommenwerper en de AC-135, een spionagetoestel gebaseerd op de oude Boeing 707 voor de kenners-:). Voor de rest stond er wat ouwe meuk dat we (ik) het na een half uurtje wel gezien hadden.

Trouwens op Ellsworth AFB zijn nog 2 van de 3 squadrons die vliegen met de B1-B van de USAF nog actief! Het is vandaag zondag dus was er weinig bedrijvigheid

Het warmde overigens al snel op. Vandaag wordt het 31 graden met volop zon. Dat we maar snel zijn doorgereden naar Badlands NP. Toen we naar het park reden kregen we geen indruk hoe het park er uit zal zien. We rijden op een vlak plateau dat we denken een Canyon aan te treffen. Inderdaad bij onze eerste stop bij Pinnacles Overlook werd dit bevestigd. Inderdaad wel mooie rotsformaties. Tijdens het bezichtigen spraken we ook nog een Nederlands stel dat sinds januari al rondtrekt door de USA met hun eigen camper. Ze waren gestart in Florida en waren ook al naar Alaska gereden. Mmmmm misschien ook iets voor onze bucketlist.

Daarna hebben we de Badlands Loop Road gereden waar we gestopt zijn bij Yellow Mounds (lunchstop), Panorama Point en de White River Valley Overlook. Vlak voor onze camping zit de Ben Reifel Visitor Center waar we uitleg kregen over het prepareren van fossiele botten. Uiteraard heeft Angeliek ook weer een stempeltje gescoord voor haar NP paspoortboek. Nu zitten we lekker in de schaduw voor onze camper. Het is nog steeds warm en dat zal in deze regio de komende dagen ook nog zo blijven. Kou en hitte zitten dicht bijelkaar.

Onze camping is vol en dat betekent dat we vanavond naar een Ranger Talk gaan. Die begint om 20 uur terwijl een uur eerder hier de zon ondergaat. We zijn benieuwd een presentatie in het donker! Zo wat een drukte bij de Ranger Talk bijna alle plaatsen bezet. Na een uitleg over de fossielen in de tijd uitgezet volgde er nog een cursusje sterrenkijken. We hebben nog de ISS zien overvliegen en de satellieten van Musk. Uiteraard de grote beer en duidelijk het melkwegstelsel. Hier zie je zoveel meer sterren dan in Nederland.

Morgen vroeg op om nog met een beetje redelijke temperatuur te kunnen wandelen.

Cedar Pass Campground plek 96 met elektriciteit, douches en dumpstation

weer: 9-31 graden zonovergoten

Km gereden: 205 km

1. Maria Meulepas:
    18 september 2023
    O O wat zal Marco genoten hebben van de vliegtuigen, en ja badlands vonden wij heel erg mooi , geniet ervan maar zo te zien doen jullie dat wel.
  2. Martijke van Laarhoven:
    18 september 2023
    Wat een prachtige reis weer, heel leuk om iedere dag jullie belevenissen te lezen. Geniet er van! Groeten Edward en Martijke
  3. Willem en Clasien:
    18 september 2023
    Zo heb even alle achterstallige reisverslagen zitten lezen. Volgens mij maken jullie oogjes overuren🤩. Geweldig om zo met jullie te kunnen meereizen. Mooie foto's ook.
  4. Ingrid:
    18 september 2023
    Dag 25 alweer , wat gaat dat snel. Maar ik (wij) genieten elke morgen weer van een mooi reisverslag.
    @Marco, wat zou jij genoten hebben. ✈️