Dag 24 20230916 Custer State Park

16 september 2023 - Custer State Park, Verenigde Staten

Vanmorgen gelukkig niet zo vroeg op als de afgelopen dagen, het is immers zaterdag toch!! Helaas was het nog te fris om buiten te ontbijten maar het beloofd weer een stralende dag te worden.

We gaan vandaag in ieder geval de Wildlife loop rijden en we zijn benieuwd of er net zoveel bizons te zien zijn als de vorige keer. Vorige keer was wel een hele bijzondere ervaring. In het gedeelte waar we de vorige keer zoveel bizons hadden gezien was het een lege bedoeling. Alleen de prairiehondjes alias de stokstaartjes hielden schreeuwend de wacht. Ach we zullen ze vanzelf wel treffen en inderdaad binnen de omheining heel veel bizons die heerlijk over de weg liepen. Blijft een gaaf gezicht om zulke grote dieren van dichtbij te kunnen bewonderen. Voor de bizons is het blijkbaar ook zaterdag want sommige hebben ook last van Saterday night fever!! -:). Een aantal andere bizons vonden onze camper wel een handig ding! De achterbumper werd gebruikt als krabpaal en de buitenkant van de camper werd op een aantal plaatsen schoongelikt!! We waren wel blij dat we veilig binnen zaten hahaha. Gelukkig geen schade maar wel een bijzondere ervaring rijker!!! -:)

Na deze mooie ervaring hebben we ff verderop de camper geparkeerd en een lekker bakkie koffie gedronken met uitzicht op de mooie grasvelden en heuvels. Uiteraard hier ook weer die kleine knuffel marmotjes (prairiehondjes).

Daarna doorgereden naar het vorig jaar geopende Bison Center. Daar uitleg gekregen over de Buffalo Roundup die over twee weken plaatsvindt. De hele kudde (1400 bizons) wordt dan met paarden en auto’s bijelkaar gedreven en de bizons worden dan medisch onderzocht om de populatie gezond te houden. Dit is een happening waar wel 20 duizend man op af komt. De Buffalo is eigenlijk niet de juiste naam. De naam Buffalo is waarschijnlijk een verbastering van de Franse naam Boeuf die de Fransen begin vorige eeuw aan de bizons gaven!
Het centrum is mooi opgezet en zeker een bezoekje waard als je er toch bent.

Een bezoek aan het Visitor Center is ook altijd leuk en de 20 min durende film geeft een goed beeld van het park. Vooral van die mooie kleine tunneltjes waar we met een camper niet mogen komen. Volgens de ranger waren er dit jaar wel 4 campers die daar anders over dachten en klem kwamen te zitten!!
Inmiddels was het al ruim lunchtijd dat we bij Legion Lake ff hebben geluncht. We hebben heerlijk garnaaltjes gegeten die anders voor vanavond bedoeld waren maar ja we gaan uit eten! Kortom heerlijk zitten lunchen op een picknickbankje in de zon! Dan maar ook ff om het meertje gewandeld en daarna keken we elkaar aan dat we dachten: het is mooi en warm weer om vanmiddag ff lekker op de camping in de zon te gaan zitten.

Heerlijk zo’n relaxte middag dat we ook maar meteen ff lekker hebben gedoucht. Kortom nog ff lekker chillen voordat we vanavond gaan eten in de Lodge!
Iets voor half 7 waren we in de Lodge. De biefstuk smaakte prima evenals het warme appelgebak met ijs. Dat laatste gerecht hebben we maar ff gedeeld! Nu zitten we lekker in onze warme camper!

camping: Blue Bell Campground plek 31 met elektriciteit, douches en dumpstation

weer: 9-23 graden zon met staalblauwe lucht

km gereden: 54 km

1. Carin:
    17 september 2023
    Zag er wat spannend uit die bison zo dicht met z’n horens bij de camper. Gelukkig alleen gebruikt als krabpaal en geen schade.
  2. Liesbeth:
    17 september 2023
    Wat een topdag. Custer staat hoog op mijn verlanglijstje. Prachtig, die bizons.
  3. Ingrid:
    17 september 2023
    Eigenlijk is het dus meer een “wie kijkt naar wie” park. 🤣
    Indrukwekkend om ze van zo dichtbij te zien.