Dag 13 15032022 Palm Springs - Joshua Tree NP

15 maart 2022 - Joshua Tree National Park, California, Verenigde Staten

We hebben vandaag weinig kilometers op de planning staan en hebben besloten er een relaxte dag van te maken. We zijn voor ons doen laat op. Zo rond de klok van 07.45 uur. Buiten is het alweer warm aan het worden. We zetten rustig een bakkie koffie en eten een broodje en overleggen wat we gaan doen. Marco wilt toch wel graag naar naar het Palm Spring Air Museum. Marco heeft opgezocht dat zijn favoriete militaire gevechtsvliegtuig daar staat opgesteld, namelijk de F-14 Tomcat.

Nadat we eerst toch weer de Albertsons zijn ingegaan voor verse groente en brood (hadden we niet genoeg gehaald voor komende dagen) zijn we dus naar het Palm Springs Air Museum gereden. In de hangaars staan allerlei oude gevechtsvliegtuigen, maar uiteraard eerst naar de F-14 Tomcat. Zo blij als een kind in een grote snoepwinkel loopt Marco direct af op zijn favoriete vliegtuig. Het blijkt een F-14 te zijn van de Black Aces die tussen 1980 en 1986 gestationeerd is geweest op het vliegdekschip de USS Nimitz. Uiteraard worden er vele foto's genomen en ik moet zeggen het ziet er ook wel indrukwekkend uit. Marco heeft uiteraard ook oog voor detail en weet ook precies uit te leggen het hoe het vliegtuig in elkaar zit, waar de bommen hangen en welke raketten er onder dit vliegtuig hingen.

We lopen door de hangaars en komen nog vele vliegtuigen tegen waaronder ook de F-4 Phantom en F-104 Starfighter. Echter de grote verassing komt daarna. Ze zijn bezig met de restauratie van een F-117 Stealth Fighter welke in Golfoorlog en oorlog op de Balkan is ingezet. Het vliegtuig wordt volledig door vrijwilligers gerestaureerd en meeste vrijwilligers zijn dan ook oude piloten of hebben er zoals Marco een hobby van gemaakt. Wel gemakkelijk voor mij vandaag. Ik hoef geen gids in te huren want de wandelende encylopedie loopt naast mij ;-). haha. De Stealth Fighter is overigens wel ontdaan van zijn supergeheime bekleding die hem af en toe onzichtbaar maakt. Uiteindelijk krijgt hij wel een zwart jasje.

Zelf voor mij (Angeliek) is dit een leuk museum. Er zijn vele verhalen voor de Korea en Vietman oorlog. De aanval op Pearl Harbour, de koude oorlog en WWII. Verder zien we een mooie B17 bommenwerper die ze nog aan het opknappen zijn. Verder is de bibliotheek erg leuk om te zien. Zoveel boeken over vliegtuigen en de oorlogen.

Daarna zijn we rustig op weg gegaan naar onze eindbestemming voor vandaag, Joshua Tree NP. Het was niet zo'n lange trip en nadat we onze stekkie hadden gevonden hebben we lekker een biertje in de zon genomen om vervolgens de vuurkorf aan te steken, waar we heerlijk op hebben geBBQ met groentespiesen en worstjes.  De camping ligt mooi maar de wegen op de camping zijn verschrikkelijk (allemaal gaten) en de plek is ook lastig te vinden. Je moet hier wel voor het donker aankomen anders wordt het zoeken naar je plek een uitdaging.

Het is vanavond wat bewolkt geworden dus een mooie zonsondergang moeten we helaas nog even uitstellen.

Overnachting:    Black Rock Campground, plek 46
Weer:                   zonnig in de ochtend en middag, avond met bewolking, temperatuur overdag 30 gr Palm Springs tot 24 gr in Joshua Tree
KM gereden:       80 kilometer

1. Susanne:
    16 maart 2022
    Joshua tree vonden wij heel mooi met die aparte bomen. Have fun :)
  2. Femke Meulepas:
    Vliegtuigspotters!
  3. Carin:
    16 maart 2022
    Kijk die Marco blij zijn bij die vliegtuigen! Geniaal!
  4. Carin:
    Kijk Marco blij zijn tussen al die vliegtuigen 😅👍
  5. Marijke Bongers-Meulepas:
    16 maart 2022
    Nou Angeliek en Marco. Dat is even smullen van al dat grote geweld! Krijg ook kippenvel als ik het zie.
    Het lijkt gewoon speelgoed maar het is prachtig mooi om dit grof geweld te zien! Erg mooie foto's heb je gemaakt, smaakt naar meer!! Nog een goede reis verder.
  6. Marijke Bongers-Meulepas:
    16 maart 2022
    Nou Angeliek en Marco. Dat is even genieten die mooie vliegtuigen! Krijg er ook kippenvel van!
    Het lijkt net speelgoed, om dit grof geweld te zien! Het zijn prachtige foto's en smaakt naar meer!!
    Goede reis verder!
  7. Paulien:
    16 maart 2022
    Wat een goeie tip heb dit gelijk genoteerd, maar heeft uw man voor de tweede keer het museum betaald ?
  8. Monique:
    16 maart 2022
    Hoi Marco en Angeliek, ik reageer niet elke dag, maar geniet wel elke dag mee. Echt zo leuk wat jullie doen. Ik geloof dat jullie niet richting Florida gaan, toch? In Pensacola ligt ook een museum dat jullie dan vast interessant vinden. https://dereizenvanpeterenmonique.blogspot.com/2017/11/2017-florida-pensacola.html

Veel plezier. Groetjes Monique
  9. Vivianne:
    27 maart 2022
    Die gids kan die besteld worden?😂