20 juli Yellowstone deel III

20 juli 2015 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

maandag 20 juli   Jaja... Yellowstone Deel I-II !
Vandaag waren we redelijk vroeg uit de veren. Ikke (angeliek) was gisterenavond na een korte douche direct het bed ingedoken en zodoende fris en fruitig om 6 uur !
snel een pannetje water opzetten voor de koffie en de broodjes in de oven. het lijkt wel een zondags ontbijtje wat we elke morgen doen. het brood is hier niet fantastisch vandaag dat we bolletjes kopen en die 's ochtend even opwarmen in de oven. vandaag hebben we een een gebakken eitje bij en natuurlijk orange juice
De camping in de parken zijn werkelijke schitterend gelegen en zonder faciliteiten maar gelukkig is dat geen probleem voor ons met onze camper. enige wat ons opbrak is dat de batterij van de fotocamera leeg was na zoveel foto's van de modderpoelen, hot springs en spuitende geisers ! Haha in 2 dagen hebben we geloof ik wel 700 foto's genomen.
dan toch maar even de generator aan om vandaag toch wat foto's te kunnen maken van al het moois we gaan zien.  we weten inmiddels uit ervaring dat een kwartiertje stroom voor de accu we ongeveer 100 foto's kunnen maken. dus vandaag wel even selectief zijn :-))
als eerste zijn we naar de artist paint pots gereden. Daar heb je  kokende poelen die modder uitspuiten. Niet zo hoog als de geisers maar wel erg leuk om te zien en te horen :-)) en natuurlijk te ruiken . Zou zon modderbadje goed zijn voor je huid. Hier kan je er gratis in gaan zitten ( vrees wel eenmalig). In Nederland moet je er dik voor betalen. .
Na de modderpoelen zijn we doorgereden naar Mammoth hot springs. Erg mooi om te zien. Dit zijn hot spring die travertijn terrassen maken. het blijkt natuurlijk wel allemaal thermische activiteit maar deze is wel van een andere categorie. de Upper terrassen waren afgesloten omdat zich midden in het asfalt ( van de loop die je kan maken) in april zich een nieuwe hot spring naar boven was gekomen die ook nieuwe terrassen al aan het maken was. Wel natuurlijk in proporties . terrasjes van ongeveer een 1 cm hoog .
We hebben de auto beneden aan de hot springs gezet en zijn een wandeling door de lower terrassen gaan maken. erg mooi om te zien hoe zich dit door de jaren heen vormt en hoe ook sommige delen van het terras juist geen water meer doorheen liep en oor waren gevallen.  Het blijft danook onvoorspelbaar waar zich nieuwe terrassen zich gaan vormen en welke juist niet meer worden gevoed door water.  je ziet wel vaak dat een natuur gebeurtenis zoals een aardbeving veel zaken kan veranderen. Zo kunnen geisers in een keer ophouden of juist beginnen. Sommige geisers hebben hebben in het verleden een hele grote uitbarsting gehad waardoor ze eigenlijk juist nog maar hele kleine uitbarstingen kennen.
Na dit bezoekje zijn we doorgereden naar Canyon Village waar de watervallen van de Yellowstone canyon liggen en onze volgende camping. Daar was het beredruk en stonden parkrangers het verkeer te regelen omdat er een file stond omdat een stukje verder langs de kant van de weg een elk stond. in Yellowstone komen wild files voor en je ziet mensen de meest vreemd capriolen uithalen om een foto te maken.
Laten wij vandaag verstandig zijn en alvast naar de camping gaan. daar ingecheckt zijn we op zoek gegaan naar ons plekje en hebben even gerelaxed. fond de klok van 4 uur zijn we naar de watervallen gereden, maar bij artist Point was het zo druk dat we met geen mogelijkheid niet konden parkeren. dan maar een stukje terug gereden en een wandeling gemaakt naar ArtistPoint. We moeten zeggen je heb daar ook een adembenemend uitzicht op de Falls !! En het voordeel is dat als je wandelt je onderweg ook nog mooie foto's kan nemen en je na 200 meter bijna ook niemand meer tegenkomt.
de meeste mensen die je tegenkomt op een wandeling zijn Europeanen. Een gemiddeld Amerikaan gaat echt niet aan een trail beginnen die hoogteverschil kent of langer is dan 1 kilometer. Het voordeel is wel... dat alle mooie uitzichtpunten ook met de auto te bereiken zijn en dus als je wat minder tijd hebt.....
Verder zijn er goede faciliteiten voor minder validen en voor motorhomes.... Alleen wat je vaak wel ziet is dat gewone auto deze parkeerplekken innemen. Jammer soms dat je dan met de camper niet meer kan parkeren ( je past niet echt in een normaal parkeervak)
En dan ik er toch nog iets wat mij waarover ik mijn hart even moet luchten. In Nederland lopen honden aan een lijn...... In amerika is dat ook het geval.... Alleen daar lopen ook soms kleine kinderen aan een lijn. Een bizar gezicht en persoonlijk zet ik hierbij wel mijn vraagtekens.
Na al het moois zijn we naar de camping gegaan waar we zoals elke avond ( als het natuurlijk mag) eerst BBQ met overheerlijke steak en daarna kampvuur !
Bij het invallen van de duisternis zijn er gaan slapen met een paar deken erbij. we zitten op 2500 meter hoogte het het koelt wel behoorlijk af ( graadje of 5-8 snachts).
morgen laatste ochtend in Yellowstone waarna we doorrijden naar Riverton als tussenstop op weg naar Rocky mountain national park !
Groetjes van Marco ( de pyromaan van vandaag) en Angeliek

1. Maria Meulepas: